Žáci a studenti škol často navštěvují archivy většinou v rámci programu Mezinárodního dne archivů či u příležitosti pořádaných dnů otevřených dveří; ti starší obyčejně přicházejí do archivní badatelny za účelem studia archiválií. Tentokrát však tomu bylo přesně naopak. Vedoucí Státního okresního archivu Písek byla pozvána do školy, aby prezentovala práci archiváře přímo ve třídě 5. B v ZŠ a MŠ Petrovice u Sedlčan. Jednalo se o projektový den nazvaný „Odborník z praxe“.

Nebyla to klasická přednáška, ale rozhovor či dialog se žáky. Prostřednictvím cíleně pokládaných otázek nejprve zjistila představy dětí o daném oboru. Upřesňujícími reakcemi na jejich odpovědi seznámila žáky nejen s oborem archivnictví, okrajově i s některými pomocnými vědami historickými, ale především se samotnou náplní práce archiváře.  

Jako odborník z praxe byla tedy průvodcem svým zaměstnáním. Vysvětlila dětem, co obnáší práce archiváře, co jsou archiválie, jakým způsobem se mohou dostat do archivu, jak jsou evidovány, v jakých jednotkách se evidují a měří, jak se o archiválie pečuje, jaké jsou možnosti veřejnosti se vůbec k archiváliím dostat a jaké je jejich využití v praxi (studium v badatelně, studium digitálních archiválií na internetu, využití pro úřední potřebu apod.). Krátce představila různé archiválie, které lze najít v píseckém archivu. Pro názornost přivezla několik publikací, v nichž si děti mohly prohlédnout fotografie listin, rukopisů, pamětních knih, matrik, map a plánů, ale také pečetí a pečetidel. Tak získaly konkrétnější představu o archiváliích. Mohly si také prohlédnout „budoucí“ archiválii v podobě pamětní knihy petrovické školy. Ukázala jim i fotografie ze stěhování archivu z Mirovic do Písku v roce 2000 a názorně popsala, jak přesun archivního pracoviště probíhal za účasti stěhovací firmy.

 Zjistila, že se žáci letos učili o vzniku samostatné Československé republiky dne 28. října 1918. Využila této situace a jako zajímavost uvedla skutečnost, že v Písku byla samostatnost vyhlášena o něco dříve - již 14. října 1918. Zmínila také návštěvy T.G. Masaryka v Písku.

V neposlední řadě seznámila žáky s jednou ze základních povinností archivů, což je ochrana archiválií před fyzickým poškozením a v případě časté manipulace před jejich opotřebením. Takovou ochranu archivy poskytují prostřednictvím restaurátorských dílen a prostřednictvím digitalizace archiválií, která patří k nejmodernějším technologiím ochrany archiválií. Nejde pouze o ochranu, ale také o dostupnost historických informací pro širokou badatelskou veřejnost dálkovým přístupem. Připomněla dětem, že soustavná péče archivů o fyzický stav archiválií je důležitá kvůli jejich uchování i pro budoucí generace.

Závěrem připravila také náměty pro praktickou část projektového dne – vyhledávání konkrétních sčítacích operátů v DigiArchivu, zkušební vyplnění kopií tiskopisů badatelského listu, kurzívní abecedu majuskul a minuskul pro orientaci v písmu kurent - zkouška čtení a psaní tohoto písma podle předlohy.

Žáci sledovali se zaujetím jednotlivá diskutovaná témata, předkládané publikace, fotografie i kroniku školy. Zajímali se o práci archiváře. Vedoucí SOkA Písek se tak zapojila do výuky bez problémů, děti zaujala a podpořila jejich smýšlení o historii, protože je důležité, aby mladá generace znala milníky naší historie.