K příležitosti svátku archivů připravilo oddělení správy fondů a sbírek Státního oblastního archivu v Třeboni výstavu originálů fotografií uložených ve fondu Rodinný archiv Buquoyů.

Jednalo se o díla Gustave Le Graye (1820-1884), jednoho z nejvýznamnějších francouzských a světových fotografů 19. století díky  inovacím, které se nebál ve fotografických technikách užít jako jeden z prvních (např. již od roku 1847 daguerrotypii, zcela nové fotomateriály, nový přístup k použití světla). Byl fotografem francouzského císařského dvora a francouzských celebrit, v jeho odkazu se nachází velká série portrétních fotografií politiků, spisovatelů (Alexandr Dumas), filozofů.  V roce 1851 byl jedním z 5 fotografů  (Henri Le Secq, Auguste Mestral, Edouard Baldus, Hippolyt Bayard) vybraných pro zakázku  vládní organizace Úřadu historických památek  pro vytvoření fotografické dokumentace francouzské architektury, proto se v jeho díle nachází velký soubor unikátních snímků Paříže a jiných měst. Prostřednictvím Alexandra Dumase doprovázel  od roku 1860 Giuseppe Garibaldiho na jeho vítězném revolučním tažení Itálií.  Brzy poté procestoval Maltu, Libanon, Sýrii, a Egypt, z tohoto období pochází množství fotografií arabských měst, jejich svérázných obyvatel a zvyků. Do Francie se příštích 20 let již nevrátil, v Káhiře provozoval obchod s uměleckým zbožím, vedl malířskou akademii a sám v ní vyučoval, v Káhiře se také uzavřel jeho bohatý umělecký život.

Le Grayovy fotografie patří do zlatého fondu světové fotografie, jeden z exemplářů fotografie Séte – Velká vlna byl v roce 1999 v londýnské aukční síni Sotheby´s prodán jako 16. nejdráže prodaná fotografie na světě. Narodil se v rodině obchodníka s drobným zbožím, vyučil se původně malířem u Paula Delaroche ovšem velmi záhy dal přednost focení. Malířská průprava byla vždy na jeho fotografiích znát, výjimečný smysl pro kompozici, pro hru světla a stínu, pro dramatičnost okamžiku. To vše dýchá z jeho záběrů moře, příboje, pobřeží, vln, slunce, těmito fotografiemi  světově proslulými založil image svého fotografického jména, a tyto fotografie jsme se v originálech snažili představit (viz seznam níže).

Další díla pocházela z fotoateliéru bratří Bissonů – Louise Augusta Bissona (1814-1876, zvaného „Bisson starší“ a Auguste Rosalii Bissona (1826-1900, zvaného „Bisson mladší“). Oba byli v mnoha ohledech průkopníky francouzského fotografického umění  19. století – ve fotografických metodách (jako jedni z prvních používali daguerrotypii), v pohledu, ztvárnění, kompozici a také ve výběru objektů, zachytili vznikající evropský turismus a alpinismus.Bratři Bissonové i s otcem (malířem)  v roce 1841 otevřeli v ulice Saint Germain v Paříži fotoateliér s názvem „Bisson Fréres“, studio vzniklo a fungovalo za vydatné pomoci mecenášů, specializovalo se na portrétní fotografie a záhy se stalo místem setkávání významných francouzských umělců (např. Honoré de Balzac, Frederic Chopin). Ve studiu se specializovali také na snímky významných uměleckých děl, např. obrazů Renbrandtových nebo Dürerových.  Také bratři Bissonové  fotografovali francouzské politiky a francouzského císaře, jeho dvůr a rodinu, doprovázeli Napoleona III. na jeho cestách, odtud pochází v jejich společném díle rozsáhlý soubor fotografií památek z Francie i celé Evropy. Bratři Bissonové jsou světově  proslulí především sérií fotografií ze Savojských Alp. V roce 1860 je císař Napoleon III. pozval na svou výpravu do Chamonix, aby celou expedici dokumentovali. Jako první v dějinách pořídili snímky vysokohorských scenérií z oblasti Mont Blanc, propadli kouzlu ledovců v Alpách, byli fascinování horami, hrou světla, kombinací světla, sněhu, ledu a kamene, mohli využít svůj výjimečný smysl pro detail. I tyto fotografické skvosty byly na výstavě zastoupeny (viz seznam níže).

Černobílé fotografie z let 1855 – 1861 jsou natolik silné, že  přímo žádaly emotivně podpořit a tomuto lákadlu jsme nemohli odolat.  Velkoformátové rozměry zabírající překrásné scenérie moře nebo hor byly tak umocněny vybranými citáty z literárních děl, např. básněmi francouzských prokletých básníků  nebo citáty Rainera Marii Rilkeho nebo Bohuslava Reynka, celý dojem byl pak esteticky podtrhnut přírodními artefakty – kameny pocházejícími z moře či z hor, ulitami mořských živočichů nebo otiskem plavuně na žule. Závěrečnou tečkou byly pak doplňující informace o samotném fondu, v němž jsou tyto fotografie uloženy, a o rodu Buquoyů, jehož zásluhou se dostaly do Čech.

Celkem navštívilo tuto výstavu trvající s ohledem na šetrnost v zacházení a omezenost světelného působení pouze jeden jediný den 90 diváků. Tři třídy zdejší třeboňské základní školy a zejména velcí znalci fotografického umění.  Samotný výběr vystavených exponátů, jejich výjimečnost (přece jen očekáváme takové fotografie spíše v galerii),  hodnota a umělecká úroveň, na níž čas nic neubral, byl mocným zážitkem pro tvůrce i návštěvníky.  Dialog s nimi byl živý a opravdový, největším diskutérem byl pan Tom Schrecker z Austrálie, který neváhal dát najevo své okouzlení z fotografií  alpských scenérií, které osobně znal a  prochodil. Je jedním z tzv. „Wintonových dětí“, do Čech se rád a často vrací a jeho energie a entuziasmus je nevídaná.
Touto výstavou tak naše oddělení zpřístupnilo skutečně výjimečné a historicky i umělecky cenné archiválie a naplnilo tak i další cíle pořádání Mezinárodního dne archivů. Prožili jsme příjemný a oboustranně přínosný den.     

za oddělení a tvůrce výstavy Laděna Plucarová

Realizační tým:
Mgr. Hrdličková Markéta, Mgr. Kalátová Marie, PaedDr. Plucarová Laděna, Mgr. Ulrychová Michala, Bc. Hřebecký Jaromír (fotograf)

Seznam vystavených fotografií:

  • Gustave Le Gray: Le Soleil couronné - océan,1856 
    SOA Třeboň, Rodinný archiv Buquoyů, fotografie č. 360.
  • Gustave Le Gray: [Sluneční efekt v mracích - oceán], 1856
    SOA Třeboň,  Rodinný archiv Buquoyů, fotografie č. 361
  • Gustave Le Gray: Mer méditaanée, Séte – Vlna, 1857
    SOA Třeboň, Rodinný archiv Buquoyů, fotografie č. 362
  • Gustave Le Gray: Grande Vague –Cette (Sété), 1857
    SOA Třeboň,  Rodinný archiv Buquoyů, fotografie č. 363
  • Gustave Le Gray. Briga v měsíčním svitu, 1856-1857
    SOA Třebon, Rodinný archiv Buquoyů, fotografie č. 364
  • Bisson Fréres: Glacier du Lauter-aar, 1855
    SOA Třeboň, Rodinný archiv Buquoyů, fotografie č. 383
  • Bisson Fréres: Source de l´-Arveiron
    SOA Třeboň, Rodinný archiv Buquoyů, fotografie č. 386
  • Bisson Fréres: Ascension au Mont Blanc
    SOA Třeboň, Rodinný archiv Buquoyů, fotografie č. 379
  • Bisson Fréres: Mont Blanc
    SOA Třeboň, Rodinný archiv Buquoyů, fotografie č. 380
  • Bisson Fréres: Les Lyskam
    SOA Třeboň, Rodinný archiv Buquoyů, fotografie č. 381